středa 24. dubna 2019

Domácí jogurt - pro dobro v břušku

 

Pustila jsem se do výroby domácího jogurtu.
Snažím se vyhýbat laktóze, ale po jogurtu se mi občas zasteskne. Nedávno jsem zjistila, že i v domácích podmínkách se dá vyrobit bezlaktózový jogurt.
Návod jsem našla TUTOK.
Stačí k tomu (nejlépe) farmářské mléko a jogurt se správnými kulturami. Nejvhodnější je bílý jogurt firmy Agrola, který obsahuje bakterie Lactobacillus delbrueckii a Streptococcus salivrius. Dá se koupit v Tescu nebo Albertovi.



 

Litr mléka jsem promíchala se 125 g bílého jogurtu a celou nádobu s bílým obsahem jsem vložila do domácí pekárny. Ta moje má totiž program fermentace, při kterém se dá nastavit teplota. Teplota hmohy by neměla překročit 43 stupňů. Po několika pokusech jsem zjistila, že na pekárně musím nastavit teplotu 36 stupňů.
Aby ve výsledném jogurtu nebyla žádná laktóza, musí fermentace probíhat minimálně 24 hodin.

 

První pokus se nezdařil.
Výsledný jogurt připomínal spíše mléko a musela jsem ho přecedit přes plátýnko. Když jsem nechala odkapat syrovátku, zhoustl, ale stejně mi moc nechutnal. Proces kvašení neproběhl správně. Až později jsem zjistila, v čem byl zakopaný pes.

Druhý pokus už byl lepší.
Problém byl v tom, že hmotou se po celou dobu nesmí míchat. Tím se naruší proces a jogurt nezhoustne.

Z jedhoho litru jsem si vyrobila 7 malých skleniček.
Jogurt není úplně hustý, že by v něm stála lžička, ale tekuté mléko nepřipomíná. Je kyselejší než z obchodu, ale to mi nevadí. Mě osobně velice chutná.
Míchám si ho s medem, skořicí a oříšky.
M., kterému také zachutnal, si do něj dává marmeládu.

2 komentáře:

  1. Jednou jsem zkoušela domácí jogurt, ale příliš mne neuchvátil, přiznávám. Byl řídký a já mám ráda fakt husté jogurty. A když si přimíchám domácí jahodovou marmošku - ach...
    Ála

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky jsem kdysi dávno zkoušela a moc dlouho jsem u toho nevydržela. Uvidíme, jak to dopadne u tohoto. Zatím jsem spokojená a v lednici mám další várku. Tím, že fermentuje 24 hodin, dělám ho jen o víkendu. Zatím to dostačuje.
      Ta hustota jde ovlivnit překapáním přes plátýnko.
      J.

      Vymazat

* Díky za Vaši milou návštěvu na mém blogu. *