sobota 28. prosince 2013

Jak jsem pekla chleba



Vůně...
Některé prostě patří k našemu domovu. 
Vůně jablkového koláče, vůně kávy, vůně doma pečeného chleba. 

Popravdě nevím, proč právě ke třetí vůni tíhnu natolik, že se mi po ní někdy až stýská a musím upéct svůj vlastní bochníček. Zvláštní. Doma jsme chleba nikdy nepekli. Možná stopy z minulého života, kdo ví...

Experimentů a zkoušek pečení chleba už mám za sebou tolik, že se nedají spočítat. Některé úspěšné, jiné byly zklamáním.
Nejdříve jsem pekla v domácí pekárně. Hmm, dobrý, ale něco tomu chybělo. Po čase mi došlo, že mi vadí hranatý tvar bochníku a dost tvrdá kůrka. Možná prkotina, ale pro mě důvod, který mě posunul dál.

V létě jsem "čuchla" k opravdovému kvásku. A to doslova. Po přečtení spoustu článků jsem se rozhodla vyzkoušet pravý nefalšovaný kváskový chleba. Z městečka jsem si v malé flanděrce dovezla pravý nefalšovaný kvásek - mou Agátku, která po několik týdnů žila v naší ledničce. 
Prostudovala jsem postupy a šlo se na věc. 
Ale ejhle! 
Jednou kvásek přes noc ožil, jindy se mu nechtělo. Při hnětení se těsto příšerně lepilo, úklidu kuchyně jsem věnovala delší čas než samotnému pečení.
Kynutí už nešlo tak hladce, jak jsem byla zvyklá. Po třech hodinách vypadalo těsto stále jako těsto nebo vykynulo jen minimálně. V troubě se pak celý chleba rozjel do placky, která se chlebu podobala jen velmi málo.

To chtělo kompromis.
Půl na půl.

Chleba z domácí pekárny ano, ale nechávám ho v pekárně jen vykynout. Ošatku na vykynutí nepoužívám. Vyprosila jsem si starou oválnou formu, v které chlebík kyne a v které putuje i do trouby. Tím pádem se v troubě nerozjede a pěkně drží tvar.
Nejvíce se mi osvědčil postup od paní Jitky (TADY), podne něhož peču každý chleba.
 
Nejvíce v létě, když grilujeme. To se pak těšíme i na domácí chleba. 
Pokud nás honí mlsná, peču kváskový chleba ze sušeného kvásku (ze zdravé výživy) a kvasnic (recept dole). 
Největší odměnou pro mně je, že i M. šmakuje doma pečený chleba. Ten hranatý mu nechutnal. 




  

 




Osvědčené recepty

Pivní chléb (jednička mezi chleby)
250 ml černého piva
100 ml vody
350 g pšeničné chlebové mouky
150 g hl. mouky
2 lžičky kmínu
2 lžičky soli
1 lžička cukru
1/4 kostky kvasnic


Skorochorvatský chléb
▪ objeven TADY
▪ výborně se hodí nasladko s džemem nebo nugetou
1 vejce
200 ml mléka
100 ml vody
1 lžíce olivového oleje
500 g hladké mouky
2 lžičky soli
1 lžička cukru
1/4 kostky kvasnic

Chlebík kváskový (z kvasnic a kvásku)
▪ objeven TADY
350 ml vody
1 lžíce jablečného octa
2 lžíce olivového oleje
3 lžíce oživeného kvásku (případně sušený kvásek)
300 g hl. mouky
200 g pšeničné chlebové mouky
100 g žitné (chlebové) mouky
2 lžičky soli
1 lžička kmínu
1/4 kostičky kvasnic
1 lžička cukru





2 komentáře:

  1. On se dá koupit sušený kvásek? To musím vyzkoušet:-))

    OdpovědětVymazat
  2. Aji, sušený kvásek mi poradila Alis. Taky jsem tenkrát koukala...

    Blani, tak jsme na tom podobně, koukám. Z podmáslí zní zajímavě, nebyl by recept?
    Většinou jsou dobré všechny, ale pivní vyžaduje i muž a to už je co říct. :o) K Verunce se kouknu, třeba obohatím svou chlebovou kuchařku. Díky.

    OdpovědětVymazat

* Díky za Vaši milou návštěvu na mém blogu. *